Vrijeschool de Toermalijn in Hillegom is de vrije school voor de bollenstreek

Basisschool de Toemalijn is de vrijeschool van de Hillegom en de omliggende bollenstreek

Op onze school
krijg je plezier
in leren.

Gepubliceerd op: 14-12-2023Nieuw

Nieuwsbrief nr.4 - 2023

Beste belangstellende,

Deze nieuwsbrief bevat informatie over De Toermalijn, vrije school voor de Bollenstreek, de peuterspeelzaal en BSO. Allen die hier iets in vermeld willen hebben kunnen dit doorgeven aan de administratie info@de-toermalijn.nl

Beste ouders en verzorgers,


Op school brandt alweer het tweede Adventskaarsje, in de klassen en op de gang. Maandag ontsteken we het derde kaarsje en op kerstavond, 24 december wordt het vierde lichtje ontstoken. De lichtjes symboliseren het vertrouwen dat God – het Licht- onder de mensen is. Kerst vieren we grootst op school, met het Oberufer kerstspel. We kijken uit naar het spel en hopen dat u er ook van zult genieten.

Licht hebben we nodig, van welk geloof (of geen geloof) we ook zijn. De wereld snakt naar de liefde van het Licht. Op school hebben we de taak om dat, heel klein, voor te leven.

U wordt al weken de school binnen gezongen door het prachtige koor van ouders dat elke ochtend present is. Wat een fijne start van de dag is dat!

We zijn allemaal wel een beetje toe aan vakantie. Dan kunnen we even loslaten en ons naar binnen richten.


Ik wens u een mooie laatste schoolweek en daarna een hele fijne kerstvakantie!

Jacoline Wiskerke


Gymles met de hobbyhorses


Wij, Marle, Mila, Marle en Pleun hebben een gymles met de hobbyhorses gegeven.

Aan klas 5 en onze eigen klas (klas 6). We begonnen met een warming up: een paarden tikkertje. Daarna deden we een laag springparcours en dressuur oefeningen waarbij Mila(vooraan) en Marte(achteraan) het leidde.

Het lage springconcours leidde Marle en Pleun.

Marte:

We wisten al een beetje dat niet iedereen het wilde doen met hobbyhorses dus was dat niet verplicht. We hadden een klein parcours van 40-50 cm (pony’s ) en een groot parcours 50-100 cm (paarden). Ik vond het leuk om een keer een gymles te organiseren, maar ik weet nu wel hoeveel werk dat is;-) het was heel leerzaam om te doen en vond het super leuk!

Groetjes Marte.


Marle:

Ik deed samen met Pleun het 40-50 concours springen en dat pakte goed uit! (de meeste) kinderen vonden het erg leuk om te doen dus dat was top. Na de dressuur en de hindernissen mochten ze zelf vrij springen en dat ging goed. We hadden ook een muziekje opgezet dus het was echt heel leuk!

Groetjes Marle



Mila:

Ik deed de dressuur en we deden met zijn vieren later samen helpen bij het vrij springen.

Ik vond het leuk om te doen en ik vond het ook geweldig dat we EINDELIJK met de

hobbyhorses mochten gymmen. De hobbyhorses werden ook veel gebruikt dus dat was fijn al wou niet iedereen met de hobbyhorses;-)

We gaven ook nog een demonstratie ring steken, dan ging Pleun op de kar zitten en

Marte en ik trokken het touw terwijl Marle de ring vasthield. Het was dus super leuk!

Groetjes Mila


Pleun:

Ik vond het heel leuk om een gymles te organiseren. Een springconcours is best lastig, maar leuk te maken. Ook gaven we een demonstratie ringsteken en ik zat op de kar!

En het ging echt hard en ook maar net goed. We hebben erg genoten en de hobbyhorses ook. Dit was de leukste gymles ooit!

Groetjes Pleun.


Dressuur

De dressuur ging best mooi.

De meeste deden goed hun best ook al was het niet makkelijk in een kleine bak.

We deden figuren zoals, een volte of een gebroken lijn en op de A-C lijn maakte we een piaffe.

Springconcours

We hadden dus een concours van 40-50 cm (pony’s) en een concours 50-100 cm (paarden).

Er werd enthousiast meegedaan dat was fijn.

40-50 cm was aan de binnenkant en 50-100 cm aan de buitenkant.

Onze conclusie is dat we het echt superleuk vinden om te doen en dat we hebben genoten.

Bedankt meester!

Groetjes: Marle, Mila, Marte en Pleun

kleuterklas


Kersttijd in de kleuterklas:

Stil nu, stil nu maak nu geen gerucht
Stil nu, stil nu ’t ruist al door de lucht
‘t Wonder komt er zachtjes aan
’t Kerstkind wil naar binnen gaan
Stil nu, stil nu maak nu geen gerucht


Dit mooie lied, dat m.n. bij de peuters en kleuters op de vrijescholen gezongen wordt in de adventstijd, geeft de kern van advent zo goed weer: stil worden, zodat je het wonder van kerst kunt aanschouwen. Daarin spreekt ook dat advent de tijd van de verwachting is. Alles wordt klaar gemaakt voor de ontmoeting met het ‘wonder’. Dat gebeurt innerlijk; we kunnen even stil staan bij de verwondering en stil worden in onszelf


klas 2


Er is ijverig gewerkt in klas de afgelopen taalperiode! De kinderen genieten zichtbaar van de fabels die zij aangeboden krijgen en deze verhalen kunnen we goed verwerken in de lesstof. Zo schreven we met elkaar elfjes, boomgedichten, rondeel gedichten en leerden de kinderen zelfs al om verhaaltjes samen te vatten. We noteren woorden die we horen en lezen in ons ‘spellings-spiekschrift’, wanneer we een categorie herkennen. Zo zijn er bijvoorbeeld al heel wat -eeuw en -ieuw woorden, plank- en luchtwoorden of woorden met voor- en achtervoegsels genoteerd. In onze klas staat een heuse, zelfgemaakte brievenbus waarin de kinderen elkaar een geschreven brief kunnen sturen.

We werken steeds vaker in groepsvorm en maken daardoor grote sprongen in het leren samenwerken. Het is niet altijd makkelijk om het met elkaar eens te worden over een thema of titel. Welke vragen en oplossingen kun je hiervoor bedenken? Wat ging er goed? Hoe kunnen we het een volgende keer anders doen? We stimuleren de kinderen het gesprek met elkaar aan te gaan. Om te geven én te nemen. We hebben de taalperiode afgesloten met het maken van een eigen dichtbundel welke inmiddels mee naar huis is genomen.

Op kunstzinnig vlak uiten de kinderen zich ook naar hartenlust tijdens het vormtekenen, boetseren, schilderen en handwerken. Daarnaast zingen we elke dag en zijn we al begonnen met het fluiten van enkele liedjes. De met klei, vanuit de oervorm geboetseerde egeltjes die in ons egeltuintje te bewonderen waren, hebben plaats gemaakt voor tafereeltjes van 'Vos en Raaf' geboetseerd van bijenwas. Elk werkje is uniek en een plezier om naar te kijken! Tijdens het vormtekenen is het magisch om alleen het strijken van de staafkrijtjes te horen wanneer de kinderen zich verbinden met hun werk. Met vormtekenen werken we niet alleen aan motorische vaardigheden, maar stimuleren we ook de innerlijke beweeglijkheid van het kind.

Vol verwachting klopte ons hart, want de Sint was in aantocht en de beste man boft maar met de kinderen van klas 2. Zij maakten ook voor hem een dichtbundel met tekeningen en waren druk met de voorbereidingen van optredens voor Sint en Piet.


Om in de sfeer te komen bakten we kruidnootjes in de klas en vouwden we ons eigen schoentje. Wat werden we met prachtige klokken verrast! Zo zijn we weer goed bij de tijd...

Met behulp van de seizoenswijzers die de kinderen eerder zelf maakten, blijven we oefenen met het benoemen van de maanden, seizoenen, het aantal weken in een jaar, het aantal dagen in de week etc. Dit draagt niet alleen bij aan de oriëntatie in de tijd en de rekenvaardigheid, maar ook aan een bewustzijn van de jaargetijden als zijnde een levend en bezield organisme.

Rudolf Steiner, grondlegger van de antroposofie, noemde dit proces ook wel: de vier natuurrijken van de aarde.


In deze adventstijd wachten we stil en vol verwondering op het wonder van Kerstmis. We ontsteken de lichtjes en gaan op zoek naar onze eigen lichtkracht. Ook onze klas komt in prachtige kerstsfeer die we koesteren met elkaar wat zorgt voor gezelligheid en een gevoel van verbondenheid.


klas 4


Klas 4 heeft tot de kerstvakantie een periode breuken. Er is van alles al verdeeld zoals een mandarijn, pannenkoeken, pepernoten, stroken, cirkels en ga zo maar door. Wat is een breuk nu precies en waar kom je deze tegen in het dagelijks leven? De kinderen zijn op onderzoek uit gegaan. Er zijn prachtige periode schriften gemaakt.


Nu ook met kerst kun je ook mooie dingen maken met breuken en het wordt steeds ingewikkelder, maar we kunnen het!


Ook de schilderingen staan helemaal in de sfeer van kerst.


Klas 4 wenst u fijne feestdagen


Het recept van het soepcafé

klas 5


De periode oude culturen is afgesloten en wat hebben we genoten van het oude India, Perzië en Mesopotamië!


Met veel plezier volgden we de inspirerende gastlessen, gegeven door twee ouders, over yoga en meditatie en over de achtergronden van Diwali, ook zo’n prachtig lichtjesfeest. Het was een kleurrijke periode waarin de kinderen vooral veel konden beleven en ervaren en waarbij de zintuigen werden aangesproken. Hieronder een sfeerimpressie.

"Klas 5 heeft met veel enthousiasme en grote inzet meegedaan aan de Kinderpostzegelactie. In totaal hebben de kinderen een bedrag van maar liefst EUR 2.363,00 opgehaald! Daar mogen ze zeer trots op zijn. "


Yoga voor kinderen op De Toermalijn


Yoga voor kinderen en tieners sluit aan bij de leeftijd van de groep.

Yoga = Verbinden lichaam geest en ziel.

In de lessen worden spelenderwijs yogahoudingen, ademhaling en ontspanning, Yoga Nidra meditatie doormiddel van een verhaal afgewisseld. Tijdens de lessen maak ik ook gebruik van Klankschalen welke een positieve uitwerking hebben en als zeer aangenaam, rustgevend worden ervaren. Zowel door volwassenen als kinderen.


Houdingen= Asana’s

Hebben een positief effect op het hele lichaam. Soepelheid spierkracht en de wervelkolom. Het reguleert klierenstelsel en daarmee het immuunsysteem.


Adem= Pranayam

Speelsgewijs leren gebruiken van ademhaling om daardoor het concentratievermogen te ontwikkelen en te verbeteren, Emotionele stabiliteit.


Ontspanning\ Meditatie

Geeft gelegenheid om tot rust te komen en zorgt voor lichaamsbesef. Het ontwikkelt het waarnemen en zorgt voor rust in het hoofd.

Yoga helpt het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en zelfdiscipline.


Ik ben Marta Majic, moeder van Mira ( klas 5), zelf beoefen ik al 30 jaar yoga en geef met veel plezier en toewijding al ruim 17 jaar yoga les voor volwassenen. 6 jaar geleden ben ik me gaan verdiepen in Yoga voor kinderen en heb bij Femmy Brug hiervoor een opleiding gevolgd en daarna ook meerdere lessen o.a. op de Toermalijn verzorgd.


We gaan starten op 8 januari t/m 8 maart 2024 (8 lessen 45,- euro) alle woensdagen (m.u.v. school vakanties)


Rooster:

Leeftijd van 6-8 jaar 14.00-14.45 uur

Leeftijd van 9-15 jaar 15.00-15.45 uur


Voor meer vragen informatie en aanmeldingen bel en mail:

marta_majic@hotmail.com

mobiel: 06-27114438

woensdag 20 december 2023Kerspel/Midwinter
vrijdag 22 december t/m maandag 1 januari 2024kerstvakantie Peuters/BSO
vrijdag 22 december t/m vrijdag 5 januari 2024kerstvakantie De Toermalijn
dinsdag 16 januari 2024Drie Koningen
woensdag 17 januari 2024speelmiddag kleuterklas 15.00-16.00 uur
vrijdag 19 januari 2024inloopochtend 8.45-9.45 uur
woensdag 24 januari 2024soepcafé (11.30-12.30) en het winkeltje
donderdag 25 januari 2024Studiedag - geen school en peutergroep
vrijdag 2 februari 2024kaarsjesfeest
vrijdag 2 februari 2024werken in de tuin - 14.30-16.00 uur