Nieuwsbrief nr. 9 - 2024-2025
Beste belangstellende,
Deze nieuwsbrief bevat informatie over De Toermalijn, vrije school voor de Bollenstreek, de peuterspeelzaal en BSO. Allen die hier iets in vermeld willen hebben kunnen dit doorgeven aan de administratie: info@de-toermalijn.nl
Parro
Beste ouders/verzorgers,
Sinds 27 maart kunt u ziekmeldingen en afwezigheid van uw kind(eren) uitsluitend doorgeven via Parro. Het is sinds die datum niet meer mogelijk om ziek- of afwezigheidsmeldingen door te geven via de voicemail of mondeling aan de leerkracht.
Waarom deze verandering?
Het melden via Parro is sneller en efficiënter en alle meldingen worden direct geregistreerd in ons systeem. Omdat u bij de ziek- of afwezigheidsmelding een reden moet geven is er minder kans op verwarring, waardoor de communicatie tussen school en ouders wordt verbeterd.
Hoe meldt u uw kind ziek of afwezig via Parro?
1. Open de Parro-app op uw telefoon of ga naar de Parro-website.
2. Kies de groep van uw kind.
3. Klik op de knop "Absentie melden"
4. Kies de reden van afwezigheid (zie onderstaand voor meer informatie)
5. Geef de datum
6. Geef de tijd van afwezigheid door.
7. Voeg altijd een korte toelichting toe.
8. Verstuur de melding
U heeft 2 keuzemogelijkheden bij het kiezen van de absentie :
· Doktersbezoek, tandarts etc. | ||
o | Hieronder valt in principe alles wat een kortstondige afwezigheid betreft. Zoals huisarts, ziekenhuis, therapie, logopedie etc. | |
o | Bij het kiezen van de datum : u heeft de keuze uit vandaag, morgen of een andere datum | |
o | Kies de tijd : hele dag, ochtend, middag of kies een eigen tijd (denk bij deze optie goed aan dat u de juiste begintijd en eindtijd kiest, anders is uw kind mogelijk de gehele dag als afwezig gemeld). Weet u niet hoelang precies de afspraak gaat duren ? Kies dan voor de hele ochtend of middag. De leerkracht kan deze tijd altijd nog veranderen mocht dan nodig zijn. | |
o | Geef altijd een (korte) toelichting voor de leerkracht zodat deze op de hoogte is wat de reden van de afwezigheid is. Stuur hiervoor een privébericht naar de leerkracht zelf, mocht er namelijk een invalkracht voor de klas staan onverwachts dan kan dit voor verwarring zorgen. |
· Ziek | ||
o | Bij het kiezen van de datum : omdat u uw kind elke dag opnieuw moet ziekmelden heeft u de keuze uit : vandaag, morgen of andere datum (in principe kiest u deze alleen als u op voorhand weet dat de ziekte een langere periode is) | |
o | Kies de tijd : hele dag, ochtend of middag. De optie om zelf een tijd te kiezen in het keuzemenu is enkel voor de leerkracht of administratie voor het geval de leerling eerder naar huis is gegaan i.v.m. ziekte. U weet immers niet van te voren dat uw kind op een bepaald tijdstip ziek gaat zijn. | |
o | Geef altijd een toelichting voor de leerkracht zodat deze op de hoogte is wat de reden van de afwezigheid is. Stuur hiervoor geen privébericht naar de leerkracht zelf, mocht er namelijk een invalkracht voor de klas staan onverwachts dan kan dit voor verwarring zorgen |
Belangrijk:
Meld uw kind altijd vóór schooltijd ziek of afwezig.
Het is noodzakelijk om elke dag opnieuw een ziekmelding in te voeren in Parro zolang uw kind ziek is. De redenen dat we daarvoor kiezen is dat er elke dag een actueel overzicht is van alle aan- en afwezige leerlingen. Dit is belangrijk voor onze administratie en de veiligheid van uw kind. Daarnaast alertheid. Door dagelijkse meldingen kunnen we snel reageren als een kind dat ziekgemeld is en onverwachts toch op school verschijnt. Daarmee voorkomen we dat uw kind onnodig afgemeld staat.
Wanneer uw kind meerdere dagen achter elkaar door u ziekgemeld wordt, zullen wij als school in principe niet elke dag opnieuw contact met u opnemen ter bevestiging, tenzij er vanuit onze kant een reden tot bezorgdheid is. Het is daarom erg belangrijk dat u in het opmerkingenveld de reden van de afwezigheid of ziekte vermeld.
Wat kunt u doen bij een langere periode van ziekte?
Wij begrijpen dat het soms als een extra belasting kan voelen om uw kind elke dag opnieuw ziek te moeten melden via Parro, zeker wanneer het duidelijk is dat uw kind voor een langere periode ziek is. Neem daarom bij een langere periode van afwezigheid contact op met de leerkracht, interne begeleiding of directie.
Uiteraard houden wij de ziekmeldingen nauwlettend in de gaten.
Overige redenen van absentie,
Alle overige redenen van absentie, zoals het bijwonen van een begrafenis, een verhuizing, het huwelijk van bloed- of aanverwanten, feestdag in verband met godsdienst of levensovertuiging of het betreft een vakantieaanvraag als het beroep van een van de ouders daartoe aanleiding geeft. Dan dient u altijd schriftelijk een verzoek indienen bij de directie. De formulieren hiervoor kunt u downloaden via de website Formulieren of aan te vragen via email adres info@de-toermalijn.nl Kijk ook voor meer informatie in de verlofregels.
Cito
In de komende weken nemen we op school de Cito-toetsen af. Deze toetsen zijn voor ons een belangrijk hulpmiddel om als school te reflecteren op ons onderwijs. Ze geven ons inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen én in wat wij als team nog beter kunnen doen.
De Cito’s zijn dus géén eindexamens of beoordelingen van kinderen op zich – maar wel een moment waarop we graag een zo compleet en eerlijk beeld krijgen. Daarom is het fijn als alle leerlingen er zijn. Een gezonde leefstijl helpt daarbij: voldoende slaap, gezonde voeding en een beetje rust rond de toetsdagen maken écht verschil.
Dank voor jullie betrokkenheid en ondersteuning thuis. Samen zorgen we voor een fijne, ontspannen en leerzame periode.
Trots op onze ouders en leerlingen
Gisteravond vond er een inspraakavond plaats in de gemeenteraad. Twee betrokken ouders én onze leerling Oliver uit klas 5 hebben daar namens onze school het woord gevoerd. Zij spraken met overtuiging en kracht over het belang van een nieuw schoolgebouw.
Ons huidige gebouw is te klein geworden, verouderd en voldoet niet meer aan wat ons antroposofisch onderwijs nodig heeft. Dat geluid is nu helder en indrukwekkend neergezet.
Ik ben ontzettend trots op deze ouders – en in het bijzonder op Oliver. Hij sprak met lef en deed dat zó goed dat hij de gemeenteraadsleden zichtbaar aan het denken zette. Wat een krachtig voorbeeld van betrokkenheid en burgerschap.
Dank aan iedereen die zich inzet voor onze school. Samen bouwen we aan de toekomst – letterlijk én figuurlijk.
# Uitnodiging ouderavond – Samen de toekomst in #
* Donderdag 26 juni a.s.
* Inloop 19.00 uur – Start 19.15 uur
* Aanmelden via Parro
Beste ouders en verzorgers,
We nodigen jullie van harte uit voor een inspirerende ouderavond met het thema "Samen de toekomst in".
De Toermalijn staat op een keerpunt: uit de rode cijfers, maar nog niet waar we willen zijn. We merken spanningen in en om de school, die we zien als een spiegel van bredere maatschappelijke bewegingen. Hoe gaan we daar samen mee om?
Tijdens deze avond duiken we dieper in vragen over opvoeding, onderwijs en onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. We laten ons inspireren door de driegeleding (mens, school, samenleving) en werken met kunstzinnige oefeningen, biografisch werk en inhoudelijk gesprek.
Programma (in grote lijnen):
* Spreuk & geschiedenis van De Toermalijn
* Kunstzinnige oefening
* Inhoud & dialoog over hoofd, hart en handen
* Groepsgesprekken over ervaringen en toekomst
* Afsluiting met toekomstbeeld en kunst
We hopen op jullie aanwezigheid en inbreng – de school heeft jullie nodig. Meld je aan via Parro (link volgt later).
Wie helpt mee in het soepcafé?
Tijdens ons gezellige soepcafé is er altijd een klein schoolwinkeltje open, waar we duurzame en leuke spulletjes verkopen. Dit wordt momenteel met veel liefde gedaan door Marjolein Kraan-Berkhout. Omdat haar kind na de zomer naar de middelbare school gaat, neemt zij binnenkort afscheid van deze taak.
We willen Marjolein heel hartelijk bedanken voor haar inzet en betrokkenheid. Dankzij haar stond het winkeltje er elke keer weer stralend bij!
Daarom zijn we nu op zoek naar een nieuwe ouder die het leuk vindt om het schoolwinkeltje tijdens het soepcafé te runnen. Het gaat om een paar keer per jaar, in een warme, gezellige sfeer. Je staat er niet alleen voor en je kunt er ook je eigen creatieve draai aan geven.
Lijkt het je leuk of wil je meer weten? Laat het even weten aan Maurice of bij de leerkracht van je kind.
Samen houden we dit fijne stukje schoolcultuur levend!
Audit 12 juni – Samen kijken naar de kwaliteit van ons onderwijs
Op woensdag 12 juni vindt er een audit plaats op onze school. Een audit is een moment van gezamenlijke reflectie, waarbij een onafhankelijke commissie meekijkt naar hoe wij ons onderwijs vormgeven. Dit gebeurt aan de hand van gesprekken, observaties en documenten.
De audit biedt ons als team de kans om stil te staan bij wat we doen, waarom we dat doen, en hoe dat past bij de visie van onze school. Het is geen beoordeling of inspectie, maar een leerzame spiegel: waar staan we nu, wat gaat goed, en waar liggen kansen om verder te groeien?
Wij vinden het belangrijk om deze dag in openheid en vertrouwen tegemoet te treden. De commissie krijgt een inkijkje in ons dagelijks werk en in de sfeer op school. We laten zien wie we zijn, wat ons drijft, en hoe we samen – team, kinderen en ouders – bouwen aan een school waar ieder kind tot bloei mag komen.
We zien de audit als een mooie stap in onze ontwikkeling als school. Dank aan iedereen die hier direct of indirect aan bijdrage
Vakantie schooljaar 2025-2026
Via deze link kunt u de schoolvakanties voor aankomend schooljaar vinden. Aan de studiedagen wordt nog gewerkt.
Pinksterfeest op woensdag 4 juni

Op woensdag 4 juni vieren we op de Toermalijn het Pinksterfeest met de klassen 1 t/m 6. Pinksteren is in de vrijeschooltraditie het feest van verbondenheid – met elkaar, met de wereld om ons heen, en met iets groters dan wijzelf.
We vieren Pinksteren 40 dagen na Pasen. Wie meer wil lezen over de achtergrond van dit feest binnen het vrijeschoolonderwijs, kan kijken op: everydaymommyday.com/pinksteren.
Alle kinderen komen die dag in witte kleding of zachte pasteltinten naar school. In de ochtend volgen zij eerst gewoon les. Om 11.00 uur verzamelen alle klassen zich op het veld naast de school.
Het feest begint met het vrijlaten van een vredesduif door iedere klas – een symbolisch gebaar van vrede voor de wereld. Daarna volgen de meiboomdansen. Elke klas danst op zijn eigen moment om de meiboom heen.
Ouders, verzorgers en andere belangstellenden zijn vanaf 11.00 uur van harte welkom om te komen kijken en mee te genieten. We vragen jullie wel vriendelijk om achter de kinderen te blijven staan en niet naar voren te lopen. Op het veld liggen grote kleden waar de kinderen per klas op kunnen zitten.
Na de dansen genieten we samen van een bruiloftsmaal. De zesde klassers zullen taart en andere lekkernijen uitdelen aan de jongere kinderen. Deze blijven bij hun klas totdat het feest is afgelopen. Daarna gaan ze nog even terug naar hun eigen klas, waar de dag gezamenlijk wordt afgesloten met de leerkracht.
Let op: bij slecht weer vieren we het Pinksterfeest binnen, zonder publiek. De meiboomdansen vinden dan in de school plaats.
Namens het team van de Toermalijn
Klas 1
Klas 1 is momenteel bezig met een toneelperiode. We spelen het sprookje ‘Gelukkige Hans’. Elke dag worden de rollen gespeeld door andere kinderen. Samen toneelspelen is best spannend, maar ook heel leuk. De kinderen genieten ervan om zich steeds in een andere rol te kunnen inleven.
Over een paar weken zullen we het toneelstuk gaan opvoeren.

Vorige week zijn we met met klas 1 naar de bibliotheek geweest. Een medewerker van de bibliotheek vertelde welke soorten kinderboeken er allemaal zijn, waar je die aan kunt herkennen, en hoe en waar je die kunt vinden in de kasten. We leerden ook dat je in sommige bibliotheken héél stil moet zijn, maar dat je in de bibliotheek van Hillegom best mag praten, als je dat maar zachtjes en rustig doet. Ook werden we nog voorgelezen uit een prentenboek.
Alle kinderen mochten één boek uitkiezen om te lenen.
Terug op school sloegen de kinderen vol enthousiasme aan het lezen in hun eigen geleende boek. Het uitje was zeer geslaagd.
Klas 3
In de weken van de toneelperiode voor de meivakantie kwam de markt in klas 3 tot leven. Daarbij speelden de kinderen verschillende (dubbel-) rollen, van marktkoopman en kind tot vogel of koning(in). Dit deden zij met veel toewijding en gaven zelf vorm en invulling aan deze rollen. Ook werkten zij aan stil spel als figurant. Zij bedachten daarbij ook zelf oplossingen voor rolwisselingen en dynamiek in het decor, of hun eigen (bakkers)rap en stunt. De kinderen speelden en zongen vol overgave. Waar het oefenen met hobbels kan verlopen en er altijd tijd te weinig lijkt te zijn, hebben zij een prachtig stuk neergezet. Daarbij bleek 'een heel gewone marktdag' toch niet zo gewoon te zijn.

Na de toneelperiode zijn we verdergegaan met de ambachtenperiode en hebben we gesproken en geschreven over wat een ambacht nu eigenlijk precies is. Daarna zijn we in het werk van de wever en ontwikkeling van het weven gedoken en maakten de kinderen papieren weefwerkjes. Ook hebben zij zich ingeleefd in de pottenbakker en maakten duimpotjes, waarbij zij zich toelegden op de draaitechniek, wat geduld vraagt om een stevig en mooi potje te krijgen. Verder was het bezoek aan kaasmakerij ClaraMaria een leuk en leerzaam bezoek, waarbij de kinderen zelf de kaas hebben gemaakt.
Ook hebben zij een demonstratie klompen maken gezien, kaas geproefd en de koeien gevoerd waar wij de melk afnemen voor die kaas. Ook was er ruim de tijd om met elkaar te spelen in het grote hooibergdoolhof, waar de kinderen veel plezier aan hebben beleefd. Op school is het proces van kaas- en klompen maken verwerkt in hun periodeschrift. Het is mooi om steeds weer de relatie met vroeger en nu als rode draad terug te zien bij het handwerk en ontwikkeling van gereedschap.

Zoals ook in molen de Eendracht in Alphen a/d Rijn, die we deze week bezochten. Daar hebben we een rondleiding gehad waarbij te zien was hoe de molen is opgebouwd en hoe deze werkt. En wat erbij komt kijken om van het koren tot meel te komen. Een mooie combinatie van techniek en geschiedenis en daarbij ook welke positie de molen in een dorp inneemt en wat dit betekent voor de omgeving. We gaan nog verder met de ambachtenperiode, waarna we het jaar zullen afsluiten met de huizenbouwperiode.

Ook oefenen we met spelling en zijn er weer nieuwe categorieën bijgekomen zoals 's-meervoud, politiewoord en colawoord.
Verder zijn de kinderen begonnen met toveren met taal waarbij de basis voor interpunctie is gelegd. Met vormtekenen is er een brug naar de vierde klas gelegd met samenkomst van verschillende vormen, uitdagend en tegelijk werken de kinderen hier met enthousiasme aan. Met handwerken zijn de eerste mutsen nu af en breien de kinderen naar het einde van het jaar toe.
Klas 5

De vijfde klas is vol enthousiasme begonnen aan de periode Grieken.
Hoe is deze wereld eigenlijk ontstaan en waar komen al die Goden vandaan?
Ook zijn we bezig met de Griekse bouwkunst, hebben we een Griekse tekst vertaald
En lopen en klappen we iedere dag een hexameter op verschillende manieren.
Er worden mooie periodeschriften gemaakt en veel geknutseld en getekend.



Afgelopen woensdag hebben we met de klas een fietsexamen gedaan. We verzamelden bij de Vosse en vanuit daar was een parcours uitgezet.
We moesten goed op de borden letten, op de zebra, steekt er iemand over of niet en goed je hand uitsteken.



Iedereen heeft heel erg zijn/haar best gedaan en achteraf was het leuk. Voordat we er aan begonnen waren er namelijk wel veel zenuwen maar het viel gelukkig reuze mee als je eenmaal op de fiets zat.
Alle ouders bedankt voor de begeleiding en het zitten op de verschillende posten.
Woensdag 21 mei was het een na laatste soep café.
Er is heerlijke bloemkool soep gemaakt en de beide pannen waren ook helemaal leeg.
Het was weer heel gezellig en er werd druk met elkaar gekletst.
Het laatste soep café is op woensdag 18 juni. Kom allemaal onze heerlijke soep proeven!



De Magische Bieb
Op zaterdag 21 juni neemt de bibliotheek van Sassenheim de kinderen mee in het boekenfestival met een magisch tintje. Magische kinderboeken komen tot leven tijdens verschillende activiteiten.
Programmering
14.00 uur | Magisch entertainer Lars
Met magische trucjes misleid entertainer Lars de kinderen. Daarna leren ze zelf hoe je met magie anderen kunnen verbazen. Na afloop mogen de trucjes mee naar huis!
14.00 uur | Dungeon Master Aurora
Voor de wat oudere kinderen is er een spannend avontuur met Dungeon Master Aurora. Zij is de reisleidster die samen met de Dungeon & Dragons spelers boekendraken gaan verslaan in een speciaal voor deze middag geschreven one-shot.
15.00 uur | Madscience Chemische Mysteries
Een workshop waarbij kinderen gaan experimenten, chemische reacties gaan veroorzaken en een chemische muffin 'bakken'.
16.00 uur | Auteursbezoek van Johan Elfner
Kinderboekenschrijver Johan Elfner van de serie Monsterstation komt vertellen over zijn boeken, de personages en hoe je zelf magische boeken kunt schrijven. Zijn boeken zijn deze dag te koop bij het boekenstandje van boekhandel Wagner die tijdelijk in de bibliotheek aanwezig is.
17.30 uur | Magisch dineren
Kinderboekenfestival | De Magische Bieb | zaterdag 21 juni 2025 | Bibliotheek Bollenstreek
2024-2025 | ||
donderdag 29 mei t/m vrijdag 30 mei 2025 | Hemelvaart en vrije dag | |
Deze inloopmogelijkheid vervalt | ||
dinsdag 3 juni 2025 | Pinksterfeest bij de peuters | |
woensdag 4 juni 2025 | Pinksterfeest klas 1 t/m 6 | |
vrijdag 6 juni 2025 | Pinksterfeest kleuterklassen | |
vrijdag 6 juni 2025 | inloop uurtje geïnteresseerde kleuterouders (8.45-9.45 uur) | |
maandag 9 juni 2025 | Pinksteren - vrij | |
woensdag 18 juni 2025 | soepcafé en winkeltje | |
maandag 23 juni 2025 | St. Jansfeest - hele school | |
dinsdag 24 juni 2025 t/m woensdag 25 juni 2025 | studiedagen - geen school | |
donderdag 26 juni 2025 | ouderavond Samen de toekomst in start 19.00 uur | |
vrijdag 27 juni 2025 | 8.30-9.30 spreekuur voorieder1 (kamer IB) | |
maandag 7 juli 2025 | schoolfotograaf kleuterklassen en peutergroep | |
woensdag 16 juli 2025 | Kronenfeest - afscheid oudste kleuters | |
donderdag 17 juli 2025 | afscheid klas 6 | |
vrijdag 18 juli 2025 | 13.00 uur vrij - speeltuin kleuterklassen |