Vrijeschool de Toermalijn in Hillegom is de vrije school voor de bollenstreek

Basisschool de Toemalijn is de vrijeschool van de Hillegom en de omliggende bollenstreek

Op onze school
krijg je plezier
in leren.

Gepubliceerd op: 20-11-2020

Nieuwsbrief 6

Beste belangstellende,

Deze nieuwsbrief bevat informatie over De Toermalijn, vrije school voor de Bollenstreek en De Vlinderboom met een peuterspeelzaal en BSO. Allen die hier iets in vermeld willen hebben kunnen dit doorgeven aan de administratie info@de-toermalijn.nl

Achtergrond Sint Nicolaas


Het Sinterklaasfeest valt in de adventstijd en dat is geen toeval. Op weg naar Kerstmis vieren wij het uitbundige feest met cadeautjes en snoepgoed. Sinterklaas is als een storm voor de stilte. Maar in het hart van de storm is ook stilte.

Michael vierden we overdag, hij is de Aartsengel van de zon, Sint Maarten in de schemering en Sint Nicolaas komt in de nacht. Hij komt, zo zou je kunnen zeggen, uit een andere wereld. Hij is geboren in 270 in Turkije. Hij werd genoemd naar zijn oom die bisschop van Myra was. Nicolaas was steeds op pad om anderen te helpen. Hij leefde in een tijd dat er iets wezenlijks veranderde in de mensheidsontwikkeling. De mensen hadden in zijn tijd nog een haast vanzelfsprekend rechtstreeks contact met de goddelijke wereld. Tijdens zijn leven veranderde dat: de goddelijke wereld was niet meer vanzelf toegankelijk voor de mensen. Het gesprek tussen de mensen en goden verstomde als het ware. Sint Nicolaas kun je zien als een heilige die nog rechtstreeks in verbinding staat met het goddelijke. De verering van Nicolaas begon in de 7e eeuw. Die verering trok op langs het water. Nog steeds komt hij over het water (geen land, geen hemel) binnen. Hij komt uit het middellandse zeegebied. Dat was ten tijde van de opkomst van de Nicolaasverering Spaans grondgebied. Onze Sint komt dus uit Spanje. Onze huidige Sint Nicolaas heeft verschillende “componenten” in zich. Hij is dus verwant met de bisschop van Myra. Ook heeft hij verwantschap met de Germaanse Odin figuur. Odin was de zwijgende god van de Germanen. Hij reed op zijn paard Sleipur over de wolken. Ook onze heilige rijdt op een paard door de lucht en over de daken. En onze Sint zwijgt nog steeds. Een breedsprakige, populair doende Sint met een modern taalgebruik kun je gewoon niet serieus nemen. Ook kinderen kwalificeren zo iemand als nep. “Dat was zeker een hulpje hè,” zeggen ze dan.

Sinterklaas tradities

Het schoen zetten bij de schoorsteen.

De Germaanse god Odin had contact met de mensen via de schoorsteen. De mensen offerden allerlei vruchten bij dit rookgat en als dank schonk Odin hen dan zaad voor de nieuwe oogst. De schoen is het beeld van het lot (in iemands schoenen staan). Aan de zool (verwant met de ziel) kun je zien hoe iemand in het leven staat. Een daadkrachtige, temperamentvolle wat dominante persoonlijkheid slijt zijn schoenen meestal anders dan een verlegen, teruggetrokken twijfelaar. In die schoen vind je dus cadeautjes die je helpen op je pad.


Chocolade munten van “goud”

Dit gebruik hangt samen met een oude Nicolaaslegende. Nicolaas gaf drie arme meisjes ieder een buideltje geld zodat zij konden trouwen. Hij gaf als het ware vrijheid.


Marsepeinen vruchten

Die hangen samen met de vruchten die men aan Odin offerde. Marsepein is weer gemaakt van zaden (amandelen). Het is zoet. We voelen ons er behaaglijk bij. Het brengt iets zomers in de winter.


Chocolade letters

Odin gaf de mensen de spraak en het runenschrift. Misschien vandaar die letters van chocola en banket.


Pieten

Piet is kleurrijk, wakker. Hij komt met de bisschop mee als hulp. Hij is jong, vitaal, lenig, ondeugend ook. Vlug als een berggeest, plagerig als een kobold. In de kleuterklassen staat Piet altijd wat op de achtergrond. Sint Nicolaas treedt op de voorgrond.

(Vrijeschool Zeeland)


Sinterklaasjournaal


Elk jaar, ergens in november start de NTR met het Sinterklaasjournaal. Zij volgt Sint Nicolaas en zijn. Pieten op weg naar Nederland, de aankomst wordt uitgezonden en tot 5 december is elke dag een aflevering te zien. Jonge, gelovende kinderen zijn de doelgroep en het tijdstip van uitzenden is rond dat lastige moment aan het eind van de dag dat de kinderen een beetje moe worden en ouders aan het koken zijn.

Ieder jaar wordt een nieuwe invalshoek en een nieuw probleem bedacht door de makers van dit programma waardoor de komst van Sint Nicolaas of het bezorgen van de cadeautjes dreigt te mislukken. Overijverige Pieten sturen de pakjesboot de verkeerde kant op, of de pakjes zijn kwijt. Gelukkig is het altijd eind goed, al goed; op 5 december komt alles toch op zijn pootjes terecht. Werkend met jonge kinderen merken wij dat de komst van Sinterklaas een enorme indruk maakt.De weken voor Sinterklaasavond zijn de kinderen opgewonden, het zetten van de schoen en het uitkijken naar 5 december brengt een levendige spanning met zich mee: voor de meeste kinderen is dit heerlijk!


Het Sinterklaasjournaal kan deze gezonde spanning bij sommige kinderen opstuwen tot ongekende en ongewenste hoogten. De onzekerheid over de goede afloop, de ‘cliffhangers’ aan het eind van elke aflevering en de soms spannende passages in het programma zijn vooral voor de gevoelige en open kinderen heel indrukwekkend

In de kleuterklas en de lagere klassen van de onderbouw vertellen we per dag afgeronde verhalen die altijd goed aflopen omdat we vinden dat dat past bij de leeftijd. Het Sinterklaasjournaal doet precies het tegenovergestelde, over een onderwerp waar de kinderen toch al heel erg van onder de indruk zijn.


Zonder belerend vingertje te heffen of een regel voor te stellen vragen we jullie, ouders van jonge kinderen, bewust mee te denken en een afweging te maken die bij je kind past.

(overgenomen van: Anna Vogel, oud leerkracht Rudolf Steinerschool)

Kleuterklassen



Deze week werden de kleuters verrast met mooie muziek. Wat klinkt dat heerlijk zo in de vroege ochtend. Meester Henk en juf Miranda speelde op de gitaar herfstliedjes en ook al liedjes van Sint Maarten. We verheugen ons erg op het Sint Maartenfeest!


Kleuterklas 1


Echt een oudste kleuterwerkje, waar ze al 2 ochtenden onafgebroken mee aan het werk zijn. En ondertussen wordt er gezellig gezongen! Zie gids komt de stoomboot….


Klas 1


Woensdag 11 november hebben we Sint Maarten gevierd op school. Corona gooide een beetje roet in het eten, want we konden helaas het feest niet in het bos vieren. We begonnen de dag met elkaar in de zaal. De kinderen zongen uit volle borst de liederen mee. De versierde pompoenen met lichtjes en de lantaarns zorgde voor een knusse sfeer in de aula. Juf Jacoline vertelde een mooi verhaal. De kinderen leefde mee en genoten van het verhaal.


In de klas hebben de kinderen uit de 1e klas met behulp van kinderen uit de 6e klas hun pompoenen uitgehold en prachtig versierd. Daar was kracht en doorzettingsvermogen voor nodig. Sommige kinderen waren bang dat het niet zou lukken, maar na afloop waren ze allemaal trots op hun versierde pompoen. Sommige kinderen hadden zelfs nog kracht over om andere kinderen te helpen. Ze hebben heel goed samengewerkt.


Op het plein waren een aantal juffen verkleed als onder andere een notenvrouwtje. De kinderen zochten al zingend naar deze figuren op het plein en kregen een heerlijke walnoot, mandarijn en koekje. Na afloop van deze tocht zongen wij met elkaar, onder begeleiding van meester Henk, nog een paar Sint Maartenliedjes.

We hebben de dag afgesloten met het verhaal van Sint Maarten in de klas. Het was een fijne dag waarin delen en elkaar helpen ook centraal stond. Net zoals Sint Maarten dit deed.

klas 2


We hebben de afgelopen periode nóg twee weken heemkunde periode gehad. We hebben veel aandacht besteed aan de bomen en paddenstoelen. We hebben heerlijke wandelingen in de buurt gemaakt en hebben goed kunnen ervaren dat het herfst is. We hebben een mooi gedicht over een oude eik geschreven in ons schrift.

Ook hebben we naar een heel leuk verhaal over verschillende paddenstoelen geluisterd van juf Tessa. We hebben paddenstoelen getekend en gemaakt van bijenwas en klei. We weten dat er paddenstoelen met buisjes en plaatjes zijn en hebben dit ook getekend. Verder hebben we ook weer heerlijk geschilderd.

Volgende week starten we met een nieuwe taalperiode

klas 3/4


Met Sint Maarten zijn er prachtige pompoenen versierd. Van het vruchtvlees hebben we lekkere pompoensoep gemaakt. Dat rook lekker in de klas. Voor sommige leerlingen was het nieuw en zij durfden de soep eerst niet te proeven, toch heeft iedereen wat soep gekregen en er was genoeg om meerdere keren in te schenken.

De enorme pan was snel leeg!


Het sinterklaasfeest is van start gegaan. Dinsdag kwam de Sint in een Engelse dubbeldekker langs alle scholen, ter vervanging van de intocht, dat was een gezellige start. In klas 3 en 4 zijn de lootjes getrokken. Elk kind zorgt voor een surprise voor een ander en krijgt 4 december een eigen surprise, succes met deze creatieve uitdaging! De sinterklaasliedjes klinken al regelmatig door de school.


De periode taal begonnen we met wat spreekwoorden. We hebben ‘een speld horen vallen’ en als ik iets dreigde te vergeten, mochten ze mij ‘aan mijn jasje trekken.’ Het verschil in letterlijk en figuurlijk taalgebruik kwam vaak op een grappige manier van pas.

Hieronder wat voorbeelden van wat ze allemaal geleerd hebben.

Met spelling worden er al moeilijke woorden geschreven met veel categorieën bij elkaar. Zo herhalen we bijvoorbeeld woorden met de V en de F en oefenen we ook woorden als: De komende periode is een taalperiode waarin de kinderen veel gaan schrijven. Ik ben al benieuwd naar hun verhalen! Ze leren daarbij van alles over werkwoorden, grammatica en spelling (lettergrepen en klankgroepen, zie fietsbe-llen en hoofdle-tter).
vo-gels,fietsbe-llen
ro-vershoofdle-tter
kle-verigfluitke-tel

Klas 5/6


Klas 5/6 is de laatste week bezig met de periode metriek stelsel en geometrie.

De vijfde klas heeft in twee- of drietallen een huis ontworpen en dit in 3d gemaakt van gevouwen bakjes. Daarna hebben ze van hun zelf ontworpen huis een plattegrond gemaakt in 2d. Dit hebben ze aan elkaar vastgemaakt.

Er zijn een paar echte architecten onder ons. De resultaten zijn heel mooi geworden en er is enthousiast aan de opdracht gewerkt.



Klas 6 heeft prachtige constructies gemaakt met passer en liniaal. Iedere dag werden de constructies ingewikkelder.

Ook hebben wij met een geodriehoek verschillende hoeken gemeten.

Wij hebben ook gewerkt met organische en geometrische figuren.


Er zijn een paar kinderen uit klas vijf die het initiatief hebben genomen tot het maken van een schoolkrant.

Vandaag krijgt ieder gezin een krant.

Het is de bedoeling om deze krant regelmatig te laten uitkomen. Er kan een abonnement op de krant genomen worden.


De kosten zijn 2 euro voor een schooljaar.

Het geld dat wij ophalen wordt gebruikt voor kamp.


Vrijdag 27 november gaan de redactieleden de klassen rond om te vragen of er animo is voor een abonnement.

maandag 30 november 2020eerste advent
vrijdag 4 december 2020Sinterklaas viering
vrijdag 17 december 2020studiedag - geen school
vrijdag 18 december 2020 t/m vrijdag 1 januari 2021kerstvakantie