Vrijeschool de Toermalijn in Hillegom is de vrije school voor de bollenstreek

Basisschool de Toemalijn is de vrijeschool van de Hillegom en de omliggende bollenstreek

Op onze school
krijg je plezier
in leren.

Gepubliceerd op: 26-09-2019

Nieuwsbrief 2

Beste ouders/verzorgers,


Wie kan mij zeggen, wat 40% kans op regen betekent? Dat zegt mijn Google Weer app voor morgen. Misschien moet ik omdenken: Het is gewoon 60% kans op droog weer. Dat klinkt iets geruststellender. Als ik 60% kans had om de hoofdprijs te winnen in de loterij, zou ik wel een lot kopen. Ik ga ervoor, 60% kans op een droog Michaelsfeest! Ik hoop dat ik morgenochtend niet hoef te berichten dat het niet doorgaat!!! (Dan hebben we een alternatief in school.) Duimt u mee!


En dan nog even een paar regels om tot u te nemen voor morgen …
Michaël is een geestelijk wezen. Hij wil dat de mens de geestelijke verbinding behoudt. Michaël dwingt niet, hij wijst slechts de weg. Hij kan dienen als inspiratiebron. Het feest van Michaël is het feest van de moed, van innerlijk wakker zijn. Alleen dan kun je werkelijk in staat zijn de gluipende macht van de draak te onderkennen én te overwinnen.

Jacoline Wiskerke

Voorstellen als stagiaire Vaktherapie

Na mij een aantal weken georiënteerd te hebben op basisschool de Toermalijn, zal ik mij ook aan u voorstellen. Mijn naam is Sascha Treffers. Ik ben 21 jaar en studeer Vaktherapie aan Hogeschool Leiden. Inmiddels ben ik mijn derde studiejaar ingegaan en dat betekent dat ik ervaring ga opdoen in de praktijk (op maandag, dinsdag en woensdag). In vier weken tijd ben ik heel wat positieve ervaringen rijker geworden. Allereerst heb ik kennis mogen maken met het vrije basisschoolonderwijs, wat voor mij tot voor kort nieuw was. Zelf heb ik regulier basis- en middelbaar onderwijs gevolgd. Toen ik de Toermalijn binnenliep, waren de krijtborden het eerste wat mij in de klaslokalen opviel. Het deed mij denken aan de beginjaren van mijn eigen basisschooltijd. Ook de sfeer op de Toermalijn voelt warm, fijn en veilig aan.

Tijdens het meekijken in de klassen vond ik het dagelijks moment voor de prachtige spreuken bijzonder. Langzaamaan leer ik de kinderen beter kennen en ga ik mij meer toespitsen op het uitvoeren van werkzaamheden, welke meer gerelateerd zijn aan mijn vakgebied.

Wat is vaktherapie precies? Vaktherapie is een overkoepelende naam voor behandelvormen, waarbij doen en ervaren centraal staat. Sinds begin vorig jaar valt kunstzinnige therapie onder vaktherapie en kent dit verschillende richtingen, namelijk muziek-, dans-, drama-, spel-, psychomotorische en beeldende therapie. Ik heb gekozen voor de beeldende werkrichting, wat inhoudt dat ik schilderen, tekenen en boetseren als technieken inzet om cliënten hulp te kunnen bieden. Door gerichte oefeningen en werkvormen kan er zowel begeleidend als therapeutisch gewerkt worden aan de persoonlijke ontwikkeling van een cliënt. Er wordt gewerkt aan bewustwording en het verwerven van nieuwe inzichten. Denk bijvoorbeeld aan anders reageren op situaties of gevoelens.

Vaktherapie is inzetbaar bij verschillende doelgroepen. Ik heb ervoor gekozen om dit jaar ervaring op te doen met kinderen, daar ik het interessant vind om mij te verdiepen in hun groei- en ontwikkelingsproces en om hier ook in bij te kunnen dragen. Wellicht zal ik dit schooljaar met u in contact komen voor extra ondersteuning voor uw kind.

Klas 1/2


Vandaag heeft klas 1/2 hard gewerkt in de tuin. We vonden het helemaal niet erg dat het regende. We hebben de kruidentuin winterklaar gemaakt. Er zijn ontwateringskanaaltjes gegraven om het water weg te laten stromen. We hebben grote bamboestengels in stukjes geknipt en samen met dennenappels in het insectenhotel gelegd. Ook is er geveegd en opgeruimd.

Na afloop hebben we in de klas een kopje thee gedronken van citroenmelisse uit onze kruidentuin.

Klas 3/4


Klas 3/4 is fijn het nieuwe schooljaar in gevliegerd. De eerste rekenperiode sluiten we deze week alweer af. We hebben o.a. de tafel van 6 volop geoefend in een circuit buiten, in tweetallen met pittenzakken, met flitskaarten en tafelsterren. En we hebben ontdekt dat je de tafelsommen overal tegenkomt, de kinderen hebben er zelfs kleine toneelstukjes mee gemaakt. We hebben vliegers geschilderd, er een heuse staart aan gemaakt en met handwerken zijn er kleine vliegerboekenleggers gemaakt. Met het Michaëlsfeest in aantocht hebben de kinderen eigen drakenavonturen geschreven die ze vol trots laten horen in de klas. Kortom, we hebben het erg gezellig met elkaar.


Het oudercollege van De Toermalijn nodigt alle ouders en belangstellenden uit voor een informatieve en gezellige avond in het kader van het 100 jaar bestaan van het Vrijeschool onderwijs.

100 jaar Waldorf en De Toermalijn

Sprekers op deze avond zijn o.a.:

Ada Harkema (voormalig schoolleider)

Jacoline Wiskerke (huidig directeur)

Op maandag 14 oktober a.s.

We starten om 19.45 uur (inloop 19.30 uur) en het duurt tot uiterlijk 21.30 uur.

We zullen deze avond vullen met een interactief en creatief programma, afsluitend met een kleine feestelijke borrel.

Tot maandag de 14e