Vrijeschool de Toermalijn in Hillegom is de vrije school voor de bollenstreek

Basisschool de Toemalijn is de vrijeschool van de Hillegom en de omliggende bollenstreek

Op onze school
krijg je plezier
in leren.

Gepubliceerd op: 17-03-2021

Nieuwsbrief 11

Beste belangstellenden,

Deze nieuwsbrief bevat informatie over De Toermalijn, vrije school voor de Bollenstreek en De Vlinderboom met een peuterspeelzaal en BSO. Allen die hier iets in vermeld willen hebben kunnen dit doorgeven aan de administratie info@de-toermalijn.nl

Beste ouders en verzorgers,


Ik denk dat ik me de komende dagen heel gek ga voelen … De Toermalijn wordt een paar dagen computerloos. Onze digitale omgeving wordt aangepast en we krijgen een mooi werkend intranet en kunnen straks ook makkelijk communiceren met de ander scholen van Ithaka. Maar nu wordt het eerst even een paar dagen stil ………………… ik verwacht tot midden volgende week.


U kunt ons niet meer mailen, maar wel gewoon bellen. We hebben een tijdelijk emailadres voor het geval een mailtje toch noodzakelijk is. Dit wordt dagelijks uitgelezen; toermalijnhillegom@gmail.com.


Ik hoop dat ik er ook een beetje van kan gaan genieten. Lekker even geen beeldscherm! Ik zal u t.z.t. laten weten hoe ik het ervaren heb.


Jacoline Wiskerke

Oudergesprekken


Vanaf 29 maart vinden de oudergesprekken plaats. Niet alle klassen starten precies tegelijk. Dit heeft te maken met de migratie naar de nieuwe computeromgeving. U ontvangt bericht van de betreffende leerkracht over het tijdstip. De gesprekken worden gehouden met inachtneming van de corona regels.

Kleuterklas 1


Kleuterklas 1 op weg naar de lente en Palmpasen!!


Heerlijk dat schilderen elke donderdag. “Juf!!! Ik krijg groen, moet je kijken!!!” ‘De merel in de tuin, die hoor je als het maart is. En weet je wat hij zingt? Dat de lente weer begint! Twiet-twiet….’


En even later klinken de liedjes van Palmpasen weer door de klas: Palmpasen, Palmpasen, versier je groene stok. Met linten en met eieren, de klokken bim-bam-beieren. De haan zit bovenop, de haan zit bovenop!


Deze week hebben we ons eerste broodhaantje gebakken, al even oefenen voor volgende week. De bakkers waren zeer tevreden, hmmm. Ik geloof dat ik nu wel begrijp waarom ik zoveel gekakel hoor! Haha


Vrijdag 26 maart vieren wij ons Palmpaasfeest en daar hebben we al erg veel zin in!



Kleuterklas 2




Palmpasen, Palmpasen

Versier je groene tak

Met linten en met eieren,

De klokken bim bam beieren.

De haan staat bovenop

De haan staat bovenop


We zijn al hard bezig met het versieren van onze meegebrachte takken. De zonnenradjes worden versierd met warme kleuren en hangen al gezellig in de klas. De takken worden straks groen, als de nieuwe frisse groene scheuten die al in de natuur tevoorschijn komen.


Ook zullen we de gedroogde vruchten rijgen en aan onze stok hangen. Als laatste zal het broodhaantje bovenop de palmpaasstok komen te staan. Zo zullen we volgende week de optocht lopen en de komst van de lente vieren!

Klas 1


Jort maakt iedere dag een avontuur mee in de eerste klas. Vandaag maakte hij kennis met een mooie voorjaarsbloem, de krokus.

Op het plein staan ook prachtige krokussen. We hebben onze tekenspullen mee naar buiten genomen en daar de krokussen nagetekend. Het was mooi om te zien hoe aandachtig de kinderen naar de krokussen keken en ze zo natuurgetrouw mogelijk probeerde te tekenen.
In opperste concentratie hebben zij de bloemen getekend. Met mooi resultaat.

Klas 2


In deze rekenperiode is het verhaal van het koekemannetje verteld. In dit verhaal komt een sluwe vos voor. De kinderen uit deze klas zijn dol op vossen. Hieruit kwam het idee om slapende vosjes te boetseren.

De kinderen waren laaiend enthousiast om aan de slag te gaan. Het boetseren werd door juf Tessa begeleid. Stap voor stap deed ze alles voor zodat de kinderen het gelijk mee konden doen. De kinderen hebben genoten en de vosjes zijn erg leuk geworden.


Klas 2 zit midden in de tweede rekenperiode. We oefenen vaak de tafels van 1, 2, 5 en 10 en de tafel van 3 is nieuw deze periode. Deze tafel hebben we aangeleerd met behulp van koekjes. In elk groepje zitten steeds drie koekjes, dus bijv. de som 6 x 3, is 6 groepjes van 3 koekjes en dat is samen …


We oefenen de tafels vooral door ze hardop te zeggen met behulp van bewegen, klappen en stampen. Ook gebruiken we het tafelbordje erbij. Dit hebben we bij de vorige rekenperiode zelf gemaakt. We hebben ontdekt dat bij de tafel van 3 op het tafelbordje een prachtige ster ontstaat (zie foto)!


We oefenen ook nog steeds sommen tot en met 20, want dit is erg belangrijk om te automatiseren. We hebben hierbij Theo, de knuffel van Fenne, gebruikt.

Theo kent alleen maar sommen waar 20 uit komt. De kinderen hebben dus allemaal sommen bedacht waar 20 uit komt.



Verder hebben we lekker geschilderd de afgelopen tijd. We hebben het Koekemannetje getekend met krijt en vervolgens weer geoefend met de kleur groen door een beetje blauwe verf met geel te mengen op het blad. Ook hebben we geoefend met het maken van de kleur oranje door een beetje rode verf te mengen met geel. Er zijn zo prachtige oranje vossen ontstaan van het verhaal van het Koekemannetje.


We hebben maandag een keer het vormtekenen met onze voet geoefend! Dit vonden de kinderen erg grappig om te doen en het was echt een uitdaging voor ze. Het is best lastig om een cirkel te tekenen met de voet.

Klas 3


Periode Het ontstaan van het schrift


Klas 3 is na de voorjaarsvakantie gestart met de periode ‘Het ontstaan van het schrift’.

Dat deden zij met juf Sandra. Ideaal, ook voor klas 4 die hierdoor alle aandacht kon ontvangen van juf Anneke of juf Maaike.


Tijdens deze periode zijn we gaan kijken hoe het schrift zich ontwikkeld heeft door de eeuwen heen. Hoe is het schrift eigenlijk ontstaan en welke stappen zien we daarin?

Zo zijn we van de Steentijd met hun rotstekeningen gereisd naar de tijd van nu. Elke dag werd er kunstzinnige gewerkt.

We hebben onder andere gewerkt aan:

• Rotstekeningen maken met krijt

• Spijkerschrift maken in klei en op papier

• Hiërogliefen schrijven

• Het Fenicisch, Grieks en Romeinse (Latijn) alfabet met de koppeling naar ons huidige

alfabet

Schrijven met rietpen, ganzenveer en kroontjespen.


Naast het ontdekken van de ontwikkelingen in het schrift zelf, hebben we ons dus ook bezig gehouden met de ontwikkeling op het gebied van de dragers van taal: de materialen waarop en waarmee geschreven wordt.


• Initialen tekenen net zoals de monniken deden in De Middeleeuwen

• Bijzonder schrift: denk aan braille, gebarentaal en morse

• Beeldschrift: denk aan pictogrammen, rebussen en logo’s

• In de klas was een interessante boekenhoek aangelegd met allemaal boeken die passen bij dit onderwerp. Daar is gretig gebruik van gemaakt.

• En in de laatste lessen gaan we nog spelen met geheimschrift en aardappelen tot stempels omtoveren om te oefenen met de boekdrukkunst.

Klas 4


Boekverslag van Lucas Kraan

Als extra opdracht heeft Lucas een gedicht geschreven bij het boek:

De Grijze Jager – Boek 1

De grijze jager lang en sterk.

Spion zijn is zijn werk.

Hij kan verdwijnen in de schaduw

Maar kan niet vliegen zoals een merel en een zwaluw.

Hij schiet met pijl en boog.

Dat kan hij heel ver en heel hoog.

Hij heeft een onzichtbaarheidscape.

En een sterke greep.

Hij rijdt op een paard.

Maar heeft geen baard.

En ook geen zwaard.

Bij de les begrijpend lezen zat deze week de opdracht dat kinderen een verhaal schrijven waarbij ze zich inleven dat ze een vogel zijn. Hierbij de prachtige tekst geschreven door Aimée:

Ik ben een merel en ik leef in een paleistuin.

De tuin is super groot.

Ik hoor de wind suizen langs mijn nest.

Ik ga altijd in de ochtend naar het balkon van de prinses.

Klas 5 en 6


De vijfde klas is bezig met een periode Grieken. Er is al veel over het leven in het oude Griekenland geleerd. Het levert heel wat gespreksstof op als je hoort dat alleen de jongens naar school mochten en dat de meisjes thuis les kregen van hun moeder.


Ook moest je als meisje van 12 jaar trouwen met een man die veel ouder was, hij kon wel 37 jaar zijn. Op de foto's zijn de kinderen Griekse vazen aan het schilderen. Je had roodfigurige vazen en zwartfigurige vazen.


De zesde klas heeft nu periode Middeleeuwen.

Zij werken zelfstandig aan verschillende opdrachten. Het zijn doe-opdrachten, samenwerkopdrachten, muziekopdrachten, taalopdrachten enz. Ieder kind bepaalt zelf welke opdracht hij/zij uitkiest en gaat aan de slag. Alles wordt verwerkt in het periodeschrift.


Er wordt geweven, glas in loodramen gemaakt, geschreven met een veer en met Middeleeuwse letters.

Er worden teksten gelezen over de grote volksverhuizing, Atilla de Hun en Karel de Grote.

Beste ouder(s) / verzorger(s),


Zondag 18 april a.s. staat er weer een tuinochtend gepland. We willen jullie hier graag voor uitnodigen.


Lekker even buiten bezig te zijn. We gaan opruimen, vegen, snoeien en andere klussen die moeten gebeuren.


Wij zorgen voor koffie, thee en limonade en neem zelf iets lekkers mee. We gaan om 10:00 uur starten en ruimen om 13:00 uur weer op. Natuurlijk zorgen we ervoor dat de volwassenen 1,5 meter afstand tot elkaar houden. Kinderen kunnen op het plein spelen.


Groeten,


Anneke Reemer (moeder van Lisanne uit klas 3)


annekereemer@yahoo.co.uk

De Avond4daagse thuis!


Dit jaar ons alternatief voor de normale Avond4daagse die niet door kan gaan door het coronavirus. Hierdoor willen wij beweging stimuleren en jouw de kans geven de enige echte Avond4daagse medaille te verdienen. Eerste schrijf je jou/jullie in via onze website: www.avondvierdaagse-hillegom.nl.


Daarna loopt jij 4 dagen een afstand naar keuze met een door jouw persoonlijk gekozen route. Jouw medaille en certificaat wordt persoonlijk door ons bij je thuis bezorgd. Het kost €5 en kan vanaf nu tot 31 Juli 2021.

maandag 22 maart 2021studiedag-geen school
vrijdag 26 maart 2021Palm Pasen
vrijdag 2 april t/m maandag 5 april 2021Goede vrijdag en Pasen-vrij
vrijdag 9 april 2021Digitale inloop 8.45 uur
aanmelden: info@de-toermalijn.nl
zondag 18 april 2021Tuinochtend om 10.00 uur
maandag 26 april t/m vrijdag 7 mei 2021Meivakantie