Taal begint met een
boeiend verhaal.

home

Werken aan het plein van de kleuters en klas 1 en 2

De schuurtjes waren al zo leuk, en nadat ze keurig waren afgetimmerd hebben drie vrouwen er op geheel ambachtelijke wijze er eeen grasdak op getoverd. Het voelde een beetje als India. Maar dan kouder. Gelukkig hadden we er 's middags oliebollen en warme chocomel bij.

Ik heb een paar dagen later de laatste hand gelegd aan het weer dichtmaken van het schoolplein van de oude locatie, waar we alweer 1,5 jaar geleden zijn vertrokken.

Op het plein daar stonden nog wat halfvergane bloembakken, en wat stond daarin te bloeien? Een paar goudsbloemen, met veel liefde gezaaid door een vorige lichting kleuters en hun juffen.

Ik heb er een paar pollen uitgestoken, en ga ze ook nog boven op het dak neerleggen.

Heb ik het gevoel dat we ook van de vreugde en het werk van die plek hebben meegenomen.

Dus dat bloeit en groeit alvast. Ik kan bijna niet wachten tot Maart, en alle planten op het vóórplein hopelijk de groeispurt gaan maken die ze dankzij de luxe-mest-behandeling van de tuingroep behoren te gaan maken.

Over twee weken gaan we planten op het achterplein. Dat is een hele leuke en dankbare klus, en ik hoop dat er veel mensen mee komen helpen.

Wellicht raken jullie ( ook) weer een beetje geënthousiasmeerd als julie kunnen zien hoe positief de Heidemij was over ons project: bijgevoegd het juryrapport.

Grappig om te zien hoe andere mensen over ons plein denken, als ze met frisse blik kijken. Ik ben 'm soms kwijt, die blik, maar dit helpt.

Judith.

Juryrapport door Betsy en Peter Eskens; Ans en Gerard Zuyderhout; Kern: Schoolplein de Toermalijn; HillegomProject: Schoolplein de Toermalijn; Initiatiefnemer: Ouders Schoolplein de Toermalijn

Toermalijn maakt van lichaam, geest en ziel één geheel en de steen maakt wijs en creatief (www.Semoea.nl). We herkennen veel van deze omschrijving in de uitvoering van het project: “Schoolplein de Toermalijn”.

De Vrije School van Hillegom is zo’n anderhalf jaar geleden verhuisd naar een typisch jaren 50 stenen schoolgebouw met een stenen speelplaats. Binnen anderhalf jaar hebben ze dit gebouw en de omgeving om weten te vormen naar een Vrije School omgeving.

Bij de presentatie van het project “Schoolplein de Toermalijn” aan het begin van dit kalenderjaar hadden wij twijfels over de realiseerbaarheid. Deze twijfels zijn onterecht gebleken. Met wijsheid en creativiteit is het schoolplein omgetoverd tot een soort natuurontdekkingstocht voor kinderen, waarbij een mooie natuurlijke symbiose heeft plaats gevonden tussen chaos en ordening. Even wat voorbeelden: de stenen van het speelplein zijn gebruikt om een soort tribune te maken voor een amphi-theater op het schoolplein. Er is een organisch vorm gegeven vijver gegraven, waarbij op 2 manieren aan de veiligheid van de kinderen gedacht is: de allerjongste kinderen mogen niet op dit deel van de speelplaats komen en een overloopsysteem zorgt ervoor, dat het waterpeil niet hoger komt dan een paar decimeter. Er staat een half-ronde composthoop (bijna) tegen de wand van de school. Daarachter is dus een plekje waar je je als kind kunt verstoppen. Je legt wat takjes op de rand van de composthoop en tegen de muur van de school en je hebt een dak van een hut. Er liggen balken op het plein. Vooral meisjes gebruiken die om een soort dubbele oxer te bouwen en er als een paard overheen te springen. Op een aantal verschillende plaatsen zijn insektenkastjes opgehangen. De kinderen hebben ook zelf een uitermate gevarieerde “insektenkast” ontworpen en gemaakt. En dan zijn er “uiteraard” ook schooltuintjes. Angst voor vuile schoenen in de school? Natuurlijk niet. Kinderen dragen in de klas sloffen en voor het buiten spelen kunnen ze laarzen aantrekken. Boven de haken waar de kinderen hun jassen op kunnen hangen, zijn voor elk kind houten vakjes getimmerd, waar ze hun schoenen neer kunnen zetten. Kortom dit project laat zien, dat je kinderen ook in een voorheen stenen omgeving intensief met natuur bezig kunt laten zijn. Het project “Schoolplein de Toermalijn” heeft dit op zo’n korte termijn voor elkaar kunnen krijgen, doordat ouders, school en gemeente elkaar positief gestimuleerd hebben. De school heeft het geluk, dat er een ouder is die een professioneel tuinontwerp bedrijf heeft en dat er veel ouders zijn die actief mee willen werken aan het realiseren van het project. De ouders hebben het geluk, dat ze van de school de ruimte en het vertrouwen krijgen om aan de slag te gaan. De ouders en de school hebben het geluk een wethouder te hebben, die oog heeft voor het belang van de ontwikkelingen die hier plaats vinden. De gemeente is op het eind van dit jaar bezig om het “parkje” dat naast de school ligt zo aan te pakken, dat het aansluit bij wat er in de school gebeurt. En de school profiteert daar ook weer van, doordat er in het park een speelterrein wordt aangelegd. En de buurt??? Die krijgt een uitbreiding van het groen. Als ze willen, mogen zij op een stukje grond een moestuin bijhouden. Hier maken 2 buurtbewoners gebruik van. De buurt wordt vaak uitgenodigd om mee te doen met de feesten op school, zoals op het eind van het schooljaar, waar de buurt uitgenodigd is het (levend) kerstspel bij te wonen. De kinderen gaan naar het verzorgingshuis toe om daar kerstliederen ten gehore te brengen.

Wij vinden dat de in de project aanvraag genoemde doelstellingen meer dan bereikt zijn. Een project dat laat zien, dat de groene gedachte sterker is dan de stenen woestenij.

 

 

 

Deze pagina is gepubliceerd op: 14 januari 2014

 

Meer nieuws


 

 

Werken aan het plein van de kleuters en klas 1 en 2
Werken aan het plein van de kleuters en klas 1 en 2
De Toermalijn
Abellalaan 74 2182 TZ Hillegom
Tel. 0252-52 48 99
info@de-toermalijn.nl
Klik hier voor de laatste nieuwsbrief
Inloggen
Concept door Stopkracht - Websitebouw door All4Design
De Toermalijn
Abellalaan 74 2182 TZ Hillegom
Tel. 0252-52 48 99
info@de-toermalijn.nl
Inloggen
Concept door Stopkracht - Websitebouw door All4Design
NAAR BOVEN